Ajankohtaista toiminnanjohtajalta: Autoilusta ei saa tehdä enää kalliimpaa

autoilu

Kesän tullessa kuuluu osin heikkenevää ja osin hyvää. Muuhunkin kuin säähän.

Helle on hellinyt tässäkin toukokuussa, se on hyvää. Hieman heikkenevää kuuluu taas talouteen. Usean hyvän kasvuvuoden jälkeen odotukset tälle vuodelle ovat selvästi maltillisemmat. Maailmantalouden kasvunäkymien käyriä on käännetty alaspäin ja Euroopan talous on jo hidastunut huomattavasti. Brexit, Trump ja… ja hallitusohjelma. Näkymä eteenpäin on nyt sumussa ja toimintaympäristö luo epävarmuutta yrityksille ja monille toimialoille.

Hallitusneuvottelut ovat parhaillaan käynnissä eivätkä näytä vaalituloksen pohjalta helpoilta. Meitä kiinnostaa se, tukeeko ohjelma talouden toimintaa. Leikkaavatko verot pois kulutukseen käytettävää palkkaa? Alamme ammattilaisen hyvinvointi perustuu nimittäin suurimmaksi osaksi talouselämän häiriöttömään toimintaan ja kuluttajillakin on siinä osuutensa.

Autokauppaa ei enää tarvitse sekoittaa, se tehtiin jo edellisen hallituksen kaudella. Puheissa ja hienoissa visioissa liikenteelle on sälytetty suuret odotukset päästöjen vähentämisestä. Autokannan kehitys olisi saatava kääntymään pienempipäästöiseen suuntaan ja paljon. Käytännössä verotusrakenteemme on johtanut siihen, että hurjimpien arvioiden mukaan Ruotsista saatetaan tuoda yhden vuoden aikana jopa 60 000 käytettyä autoa. Se on paljon, kun ”normaali” uusien henkilöautojen myyntimäärä maassamme on vuositasolla 110 000 − 130 000 autoa. Uusia ei osteta, kun odotetaan, mitä tulemaan pitää. Pärjätään vanhoilla, ostetaan naapurimaan käytettyjä.

Kahden hallituskauden takaisista tilanteista on kuitenkin joissakin veroihin ja tuloihin liittyvissä asioissa tultu uuteen tilanteeseen. Kilometrikorvaus nimittäin nyt ja jatkossa torjuu ilmastonmuutosta, ei kiihdytä sitä. Kilometrikorvausmallimme ja autoedun kohtuullinen verotus tukevat autokannan uudistumista. Jos autoedun verotusta voimakkaasti kiristettäisiin tai verovapaana maksettavaa kilometrikorvausta leikattaisiin, vähentäisi tämä mahdollisuutta liikkua kohti uudempia ja vähemmän kuluttavia automalleja, joilla haitalliset päästöt ovat nykyisiä pienempiä. Mutta jotka hinnaltaan ovat verrokkiautoja kalliimpia.

Olemme toimittaneet tietoa ja pureksittavaa tästä hallitusneuvottelijoillekin ja tekemämme selvityksen mukaan peräti 88 prosenttia juuri menneiden eduskuntavaalien ehdokkaista oli sitä mieltä, että työstä syntyvien kustannusten verovapaana maksettavien korvausten järjestelmää ei tule muuttaa työntekijälle tai yrittäjälle epäedulliseen suuntaan. Juttua tutkimuksesta löydät netistä näköislehdestämme sivulta 55.

Jäämme odottelemaan, mikä on autoiluun liittyvän verotuksen ja kilometrikorvausten kohtalo hallitusohjelman hiilipäästötoimissa. Toivottavasti ei sellainen kuin ydinvoiman kohtalo on paljolti ollut. Siitä ei saa puhua kasvihuonekaasujen pienentäjänä eikä oikein edes keskustella asiasta, vaikka ydinvoimalla tuotettu sähkö ei tuota hiilidioksidipäästöjä lainkaan.

Juha Häkkinen
Toiminnanjohtaja, MMA