Ei myyjän naama näyttämällä kulu

myyjän naama ei kulu

Halusimme tai emme, uusi tuttavuus on meitä lähestyessään lähtökohtaisesti epäilyttävä. Siksi yritysjohdon ja erityisesti myyntityötä tekevien tulee korostetusti keskittyä luottamussuhteen luomiseen ja avoimuuteen.

Tuttavani kertoi pari vuotta takaperin kuinka ihanaa oli aloittaa työt brändi-imagoltaan hyvässä yrityksessä. Hän tohkeissaan jopa kertoi odottavansa, että joku kysyisi, missä hän on töissä. Edellisessä paikassa nimittäin kannustettiin pitämään matalaa profiilia, käyntikorttejakaan ei saanut jakaa tai työasioista puhua ulkopuolisille. On myös monia, jotka itse häpeävät työnantajaansa niin, etteivät kehtaa tulla yritykseen linkitetyksi. Se on surullista.

Yritykset, jotka ovat paljon esillä omistajiensa ja työntekijöidensä persoonien kautta herättävät luottamusta. Työstään ylpeä, asiantunteva henkilöstö on paras brändi-imagon rakentaja ja sanansaattaja. Sisäisen sidosryhmän merkitys yrityksen menestykseen on täysin aliarvioitu voimavara. Siksi kaikki viestintä, sisäinen ja ulkoinen vaikuttavat henkilöstön omaan mielikuvaan työnantajasta. Henkilöstölle on tärkeää voida olla ylpeä työstään.

Myyjän työ on astetta julkisempi rooli. Myyjä, joka on jostain yhteydestä entuudestaan tuttu, clousaa kaupan vikkelämmin.

Luottamussuhde luodaan siis astetta nopeammin, vaikkei sitä hetkessä tiedostaisikaan. Toivon, että yritykset rohkeammin nostaisivat avainrooleissa olevaa henkilöstöään esiin julkisissa yhteyksissä – jos siihen riittää rahkeita. Kukaan fiksu yksilö ei varmasti anna kasvojaan toiminnalle, jonka takana ei voi täysin seistä.

 

Jasmine Plavsic, toimitusjohtaja

---

Kirjoittaja on sisältömarkkinointiyritys PRESSER Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja.   

www.presser.fi  | LinkedIn | Twitter