Markkinoinnista, mainonnasta ja aikakäsityksestä

mainonnan_aikakasitys

Mietitkö päivittäin vuotta 2030 tai 2134? Epäilen, että ne eivät ole päällimmäisenä ajatuksissasi. Sen sijaan ajatukset täyttyvät tästä päivästä, viikonlopusta ja ehkä ensi kesän kesälomasta? Onnittelut, olet tavallinen tiedostava tulevaisuuden ajattelija!

Tulevaisuusajattelussa on tyypillistä, että mielen täyttävät ajallisesti lähellä olevat asiat. Näihin asioihin kiinnitämme huomiota, ja niiden perusteella tuotamme varsin arkisia tulevaisuusajatuksia. Esimerkiksi sellaisia kuin "lohi on tarjouksessa tänään, teen siitä ruokaa huomiseksi" tai "koska huomenna ehkä sataa, taidankin lenkkeillä tänään".

Toki ilmastokin ahdistaa, terveydenhoidon tulevaisuus kiinnostaa, ja tiedämme, että tulevaisuuden työtäkin voisi pohtia enemmän. Mutta ajan ja ajatukset saa niin helposti käytettyä näihin tämän hetken juttuihin.

Tämän huomaa myös markkinoinnissa ja mainonnassa. Tekstiviesti muistuttaa kanta-asiakkaalle huomenna alkavasta kampanjasta, lähikaupan mainoksessa on tämän päivän tarjous, ensi viikolla alkavien hulinapäivien esite tulee sopivasti pari päivää aiemmin, ja chatbot kysyy avun tarpeesta heti, kun saavun sivustolle.

Onhan mukana toki pidemmälläkin tähtäimellä olevaa viestiä. Ensi vuoden kesälomamatkoihin on tarjolla alekoodia, 2021 alkavaan koulutukseen kaivataan osallistujia, ja jouluruoat voi ennakkotilata marraskuussa. 

Ehkäpä se onkin oma pää, jonka aikakäsitys on vain tottunut ja totutettu ajattelemaan tätä lähihetkeä tämän "nyt, tänään, ensi viikolla" -markkinoinnin keskellä. Voisiko ajoittainen kiire ja ehtimättömyyden tunnekin olla osin tämän lyhyen aikakäsityksemme tulosta?

Mitä tapahtuisi, jos markkinoinnista poistuisi kokonaan lähitulevaisuus ja mainonta ohjaisi ajatuksiamme jatkuvasti esimerkiksi kuukauden päähän? Olisihan se mielenkiintoista tietää, tulisiko minustakin suunnitelmallisempi – vai lisääntyisikö muistilappujen määrä?

Tulevaisuus on vuosi 2134 sekä tämän illan kauppareissu. Mutta tulevaisuus on myös siinä välissä: ensi kuussa, keväällä ja vuoden päästä.  Ehkäpä näemme jatkossa enemmän myös pidempää aikakäsitystä luovaa markkinointia. Ei ehkä vielä vesimelonimainosta ensi kesälle, mutta chatbot voisi kysyä, "palataanko asiaan ensi kuussa", ja ämpäreitä olisi jaossa koko helmikuun ajan. 

Liisa-Maria Koivuniemi

Kirjoittaja on Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turvan kehittämispäällikkö, jonka työnä on kehittää asiakkaan palvelua digimaailman työkaluin ja prosesseja oikomalla sekä viritellä eri yhteyksissä tulevaisuusaiheista pohdintaa.

---

Tarinoita ja napakoita kannanottoja työelämän, myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

Viimeisimmät blogikirjoitukset:

    ---

    MMA-blogi on Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toimittama verkkojulkaisu, jonka julkaisualusta on mma.fi-verkkosivusto. MMA-blogin toimituskunnan muodostavat blogin päätoimittaja, viestintäpäällikkö Sirkku Rytkönen (sirkku.rytkonen(a)mma.fi) ja vs. toimituspäällikkö Noora Hellman (noora.hellman(a)mma.fi). www.mma.fi/blogi #MMAblogi

    Kommentit

    Hei! Mielestäni kirjoituksesi aiheesta on todella hyvä, ja olen samaa mieltä kanssasi aiheesta. Arvostan blogi kirjoittajia, jotka kertovat asioita hyvistä ja tärkeistä asioista. Voin myös todeta, että tekstiäsi jaksaa lukea alusta loppuun.

    Hei! Tässä vielä jatko kommenttia kirjoitukseesi, eli arvostan tosiaan kirjoittamaasi tekstiä, koska koin tekstin olevan hyödyllinen monelle ihmiselle, ja samalla meistä moni voi tämän tekstin kautta oppia uutta mielenkiintoisesta aiheesta. Minulla olisi antaa sinulle sellaiset ideat, joista ensimmäinen on se, että jatkat rohkeasti tärkeiden aiheiden kertomista blogeissa, ja toinen ideani olisi se, että mahdollisimman moni muukin kertoisi omassa blogissaan oman versionsa asiasta. Haluan verkostoitua juuri sinun kanssasi, koska itsekin ymmärsin tästä blogi tekstistä paljon hyviä puolia, ja opin samalla uutta.

    Hei Tuomas ja paljon kiitoksia kommenteistasi. Aikakäsitys onkin mielenkiintoinen ja varsin henkilökohtainenkin asia, joka vaikuttaa meillä kaikilla toimintamme taustalla. Kirjoituksellani halusi viestiä tästä, sekä siitä että tulevaisuus ei olekaan mikään kaukainen asia. Kiva kuulla, että sinulla heräsi tästä uusia oivalluksia.