Martinilasimyynti on kohta museokamaa

martinilasi_MMA blogi

Myynnin ja markkinoinnin uudet trendit tulevat yleensä meille ”ison veden” takaa. Siksi kävin keväällä vuoden 2018 Account Based Marketing Innovation Summitissa, josta hain vastausta kysymykseen: ”miten toimii myynti 2020-luvulla?”.

Tällä vuosikymmenellä digitaalisuus on mahdollistanut tuhansien ja jopa miljoonien potentiaalisten asiakkaiden tavoittamisen keveillä panostuksilla – kiitos mm. hakukoneiden, sosiaalisten medioiden, markkinoinnin automaation ja sähköpostimarkkinoinnin.

Uusien mahdollisuuksien mukana syntyy kuitenkin myös aina uusia ongelmia kuten hakusanamainoksia kliksuttelevat botit, hankaluudet kontrolloida hakusanamainonnan kontekstia, valesähköpostit ja tietosuoja-asetus muutamia mainitakseni.

ABM Innovation Summitin oppien mukaan seuraavalla vuosikymmenellä painotus siirtyy voimakkaammin laatuun. Tätä parhaiten kuvaa siirtyminen martinilasin käytöstä shampanjalasiin. Ensimmäisessä lasin reuna on leveä, mutta sisällä oleva tavara läikkyy helposti yli - jälkimmäisessä lasin reuna on kapea, mutta se säilyttää arvokkaan sisältönsä paremmin.

martinilasimyynti_blogi

Shampanjalasimalliin siirtyminen tarkoittaa muutoksia ainakin kahdella eri tasolla

  1. Markkinoinnin ja myynnin yhteistyön ja roolituksen täytyy olla entistä tiiviimpää. Erillisinä toimivista toiminnoista ollaan siirtymässä kohti mallia, jossa markkinointi ja myynti osallistuu yhdessä, vaihtelevilla painotuksilla, koko asiakkaan hankinnan ja myynnin prosessiin.
  2. Markkinoinnin ja myynnin yhdistäminen vaatii myös sitä tukevalta teknologialta digitaalisen mainonnan, markkinoinnin tukijärjestelmien ja analytiikan, ja myynnin teknologian sulauttamista. Lisäksi mittaamisen tulee kohdentua asiakkuuksien ympärille - ei klikkausten, konversioiden tai liidien ympärille.

Mikäli haluat tutustua tarkemmin tulevaisuuden yhdistettyyn myyntiin ja markkinointiin ja sitä tukevaan teknologiaan, niin sinun kannattaa tutustua tarkemmin ABM Innovation Summitin antiin tässä koosteblogissa.

 

Timo Sorri

Kirjoittaja on digitaaliseen myyntiin ja myyntiesityksiin erikoistuneen Havain Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja. Hän on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja MMA:n jäsen vuodesta 2009 lähtien.

BlogiTwitterLinkedin  |  Google+

Valitettavasti Havainin ja MMA:n yhteinen Smarketing Afterwork 11.10. peruuntuu, koska puhujaksi kutsuttu Demandbasen edustaja ei pääsekään paikalle.

Mutta hyvä uutinen on se, että Smarketing Afterworkille on jo sovittu uusi ajankohta: torstai 14.2.2019 klo 16-18. Merkitse päivä kalenteriisi!

---

Tarinoita ja napakoita kannanottoja työelämän, myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

Viimeisimmät blogikirjoitukset

Lisää uusi kommentti

Plain text

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.