Moderni johtaja osaa olla läsnä

moderni_johtaja

Tuntuuko sinusta koskaan siltä, että aika vain kulkee ohitsesi? Saatko joskus palautetta, ettet ole ollut henkisesti paikalla? Tunne siitä, että olet elänyt liikaa tulevassa nykyhetken kustannuksella, voi olla tärkein oivalluksesi.

Ihmiset, joiden hyvinvoinnista ja onnistumisesta olet vastuussa, ovat riippuvaisia panoksestasi juuri nyt. Niinpä mikään ei ole yhtä tärkeää kuin kykysi olla läsnä. Juuri se taito mahdollistaa sinulle sen johtajuuden, jonka todella ansaitset.

Olemme taipuvaisia täyttämään mielemme ja kalenterimme tapahtumilla, jotta osoitamme olevamme töissämme tehokkaita, mutta voiko kiire johtaa meitä harhaan? Mitä jos kaikki suorittaminen on pois jostain vielä tärkeämmästä?

Kun olemme muiden kanssa läsnä, suorittaminen on aina toissijaista. Huomiomme tulisi keskittyä vallitsevaan hetkeen − tilanteeseen toisen ihmisen kanssa. Tarvitaan kykyä kohdata tunnetasolla.  Ja tuota tunnetta on vaikea välittää toiseen olemalla vain passiivisesti paikalla.

Vuorovaikutus ja aktiivinen kuuntelu lisäävät luottamusta

Päivän tapahtumat, tehtävälistat ja notifikaatiot ovat osa manageerausta, joille on toki oma paikkansa. Modernin johtajan tunnistaa kuitenkin ennen kaikkea sosiaalisesta ja emotionaalisesta pääomasta.

Hyvän johtajan työkaluina ovat syvällinen vuorovaikutus ja aktiivinen kuuntelu, joiden avulla hän havainnoi, lisää luottamusta, hankkii tietoa ja vahvistaa yksilön turvallisuuden tunnetta osana muuta työyhteisöä. Oma esimies onkin tärkein yksittäinen tekijä sitouttamisessa ja onnistumisten ja motivoitumisen mahdollistamisessa.

Avain tähän yhtälöön on laadukas esimiestyö, joka vahvistaa työntekijän yksilöllisyyttä ja hänen panoksensa arvostamista. Vaikutukset yksilön kohtaamisesta laajenevat koko yhteisöön.

Kysy siis itseltäsi, haluatko ansaita johtajuutesi suorittamalla tehtäviä vai olemalla läsnä ja palvelemalla muiden tarpeita heidän maaperällään.

 

Aleksi Rautakorpi, Chief Client Officer, Pop Media Oy

Kirjoittaja työskentelee Pop Median johtoryhmässä vastaten asiakkuuksiin, palveluihin ja strategiaan liittyvästä kehityksestä. Hän ei usko mahtikäskyjen voimaan vaan toimii oman esimerkkinsä kautta yhteistyötä, luovuutta ja ihmisiä kunnioittaen.

---

Tarinoita ja napakoita kannanottoja työelämän, myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

Viimeisimmät blogikirjoitukset:

---

MMA-blogi on Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toimittama verkkojulkaisu, jonka julkaisualusta on mma.fi-verkkosivusto. MMA-blogin toimituskunnan muodostavat blogin päätoimittaja, viestintäpäällikkö Sirkku Rytkönen (sirkku.rytkonen(a)mma.fi) ja vs. toimituspäällikkö Noora Hellman (noora.hellman(a)mma.fi). www.mma.fi/blogi #MMAblogi