Napapiirin sankarit kohtaavat pari muuttujaa

myyntityon_palapeli

Myyntityö koostuu monesta tekijästä ja muuttujasta, jotka vauhdittavat ja ehkä jopa sotkevat arkea. Nykypäivänä työssä muuttujia on enemmän, ja jo pelkästään tarve olla joka paikassa esillä ja ensimmäisenä, vauhdittaa loppuun palamisen liekkiä.

Myyjälle käy kuin Napapiirin sankareille. Jatkuvasti edessä on "pari muuttujaa", jotka mutkistavat matkaa. Sinun on hyvä uskaltaa luovia eteenpäin ja muuttaa pelisuunnitelmaa matkan aikana sekä katsoa sopivat välineet varmistaaksesi onnistuminen.

Verkko karjuu myyjän toimenkuvan muutosta ja tarvetta valjastaa myyntityön tueksi joka ikinen häksätin. Ensimmäisenä tietenkin.

Eikä siinä mitään, jos homma toimii, rytmi pysyy kasassa ja hyvinvointi ei kärsi. Anna mennä vain.

Roolit

Mutta… Oletko hahmottanut roolisi myyjänä? Mikä on tehtäväsi? Titteliin katsomatta. Myynnin erilaiset tehtävänkuvat lienevät selvät, tai ainakin oletuksena. Silti, jostain ihmeen syystä alkaa kasaantua kaiken maailman sivurooleja, jotka vievät fokuksen maalista, jota alun perin oli tarkoitus saavuttaa voitokkaasti.

sarpalinna_roolit.jpg

Epäselvä roolitus on kuin vikuroiva ratsu. Matka ei joudu ja arki alkaa tuntua kyntämiseltä. Ensimmäinen tehtäväsi on varmistaa, että olet sen roolin mukaisessa tehtävässä, johon sinut on palkattu ja saat siihen tukea. Rooliin katsomatta. Muuten homma ei toimi.

Uskon sinun tietävän itse, miten homma pysyy paketissa ja matka joutuu, mutta uskalla myös vaatia mahdollistamista oman työn tueksi.

Mahdollistaminen

 

sarpalinna_mahdollistaminen

Miten itse mahdollistat oman onnistumisen? Älä ainakaan hyväksy myyntityöstäsi poikkeavia tehtäviä. Myyntityö on kokopäivähommaa ja asiakas vaatii luottamuksen rakentamiselle aikaa, joten keskity siihen, missä olet hyvä ja viihdyt siinä.

Sinä tiedät oman kykysi ja mahdollisuutesi, myös myyntityötä tukevien välineiden käytössä. Ei ole helppoa hyödyntää kaikkea tarjolla olevaa teknologiaa, joten mahdollista oma tekeminen myös valitsemalla itsellesi sopivat välineet. Ei ole järkevää ottaa käyttöön kaikkea mahdollista, jos se ei tue onnistumistasi arjessa. Sinä olet itse vastuussa omasta mahdollistamisestasi omalta osaltasi.

Tilivelvollisuus

sarpalinna_tilivelvollisuus

Jokaisella on pomo ja sen mukainen tilivelvollisuus. Tilivelvollisuus koskee molemmin puolin, eli jos sinulla on kova tavoite myynnillisesti, on tuen merkitys iso ja sen mukaan myös tilivelvollisuus esimiehellä. Tämä on jo valmiiksi kuralla, jos roolit ja mahdollistaminen, eivät ole oikealla tasolla.

Siinä on turha keskustella luvuista, kun pohjatyö on tuhottu lisäämällä työkuormaa muuttujilla, jotka eivät mahdollista onnistumista.

Jos sinulle on luovutettu tulospaine, pidä huoli, että sinulla on eväät tilivelvollisuuden hetkellä myös vastata siihen. Ja vaadi, rooliin katsomatta.

Johtaminen

myynnin_muuttujat

Johtamisen rooli on jokaisella, olit sitten esimies tai et. Oman itsensä johtaminen on haastavaa välillä, mutta ei mahdotonta. Koko homma lähtee suunnitelmallisuudesta ja myös siitä, että roolit, mahdollistaminen sekä tilivelvollisuus ovat balanssissa.

Huolehdi sovituista aikatauluista ja varmista oma tulevaisuutesi huolehtimalla siitä, että kaikki esteet ovat poistettu onnistumisen takaamiseksi. Käytä röyhkeästi esimiehesi apua hyväksi, se on oikeutesi ja velvollisuutesi. Ihan sama, missä roolissa olet. Käytä niitä digitaalisia työkaluja, jotka tukevat myyntiäsi ja rytmitä ne arkeesi sopivaksi. Syö hyvin ja säännöllisesti sekä liikuta itseäsi, siis fyysisesti.

Et ehdi joka paikkaan, etkä saa kaikkea itse tehtyä. Valjasta avut valmiiksi ja huolehdi siitä verkostosta hyvin.

Kun johdat itseäsi sekä tekemistäsi hyvin ja huolehdit itsestäsi, voit johtaa organisaation muita henkilöitä tai kokonaisuuksia kohti onnistumisia sekä saattaa asiakas arvoa tuottavaan yhteistyöhön.

Myyntityö ei ole pelkästään susihommaa, vaan parhaimmillaan koko organisaatio, hallitusta myöten on varmistamassa onnistumista(si).

sarpalinna_no_limits

 

Timo Sarpalinna, NSF:n myynti- ja markkinointijohtaja, E.M.B.A.

 

Timo Sarpalinna puhui myynnin muuttujista MMA goes NSF tapahtumassa 14. syyskuuta. Koko esitykseen voi tutustua slidesharessa.

Linkedin | Twitter

---

Lue lisää tarinoita ja napakoita kannanottoja myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

Lisää uusi kommentti

Plain text

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.