Pääsemmekö eroon velvoittavista työtarjouksista?

aktiivimalli_2

Työttömiä työnhakuun patistelevien uudistusten sarja jatkuu. TEM toi viime viikolla julkisuuteen uuden omaehtoisen työnhaun mallin.

Ns. Aktiivimalli kakkonenkaan ei ole täydellinen, mutta suunta on kuitenkin oikea. Tapauskohtaista harkintaa on lievennetty. Moni asia vaikuttaa järkevämmältä kuin Aktiivimalli ykkösessä, joka on edelleen voimassa. Tämä kakkonenhan on vasta lausunnolle lähtevä esitys.

”Aktiivikakkonen” toisi ainakin yhden positiivisen muutoksen MMA:n työttömille jäsenille: malli sisältää luopumisen – osittain tai kokonaan – nykymuotoisista ns. velvoittavista työtarjouksista. Niistä kun saattaa koitua hankalia tilanteita.

Ongelma liittyy myyntialan ns. huonoihin työpaikkoihin, joista olemme tehneet aikaisemmin kartoitusta. Kysymys on yksinkertaisimmillaan siitä, että myynti- ja markkinointialan kokenut tekijä velvoitetaan työvoimaviranomaisen toimesta hakemaan työpaikkaa, josta näkee jo valkoisella kepilläkin, että sen palkka- ja muut työsuhteen ehdot eivät mahdollista riittävän tulon hankintaa. Valitettavasti osa alamme työpaikoista on tällaisia. Ja nämä paikat muodostavat suuren enemmistön niistä myyntialan töistä, jotka tilastoissa näkyvät avoimina paikkoina, jotka eivät täyty.

Tällaiset velvoitetarjotut työpaikat ovat usein työnhakijan osaamista aliarvioivia ja osaamista häikäilemättä hyväksikäyttäviä. Joskus näihin töihin toivotaan hakijaksi nimenomaan kokemattomia, jotka vähän aikaa tekisivät töitä todella pienellä palkalla. Tai ihan ilman palkkaakin.

Työttömyyteen pitää kuitenkin puuttua monin keinoin ja työnhakuun kannustaa. Omaksi aktiivimallikseni ehdotan seuraavaa: työlliset olkoot aktiivisia kesäloman vietossa ja työttömät nauttikoot aktiivisesti kesästä hekin – siten kuin voivat.

Kesään liittyy suomalaisten mielessä tunnelatausta, joka ei johdu vain lomasta. Heinäkuu on jokaisella. Ja suurin osa myynti- ja markkinointialan työpaikoista on muuten hyviä, ellei suorastaan erinomaisia. Arvokas myyntityö tuo leivän monelle muullekin työntekijälle. Koko yhteiskunnankin kannalta on siis hyväksi, jos syksyn myötä avautuu työpaikka mahdollisimman monelle työttömälle myynnin ja markkinoinnin ammattilaiselle. Ilahduttavasti ammattilaiset ovat tänä vuonna työllistyneetkin, sillä työttömänä on enää 6 prosenttia MMA:n jäsenistöstä.

 

Aktiivista kesää kaikille

Juha Häkkinen, toiminnanjohtaja, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

 

Katso, mitä mieltä Akava on Aktiivimalli kakkosesta.

Lue juttu myyntialan huonoista työpaikoista verkkolehdestämme

---

Tarinoita ja napakoita kannanottoja työelämän, myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

Viimeisimmät blogikirjoitukset