Vakuutusmyyjä lähti ulos konttorista

myyja_lahti_ulos

Myyjä on palkkansa ansainnut, mutta nykyajan myyjä osaa arvostaa muutakin kuin pelkkää korvausta tehdystä työstä. Työn tulisi olla palkitsevaa muulloinkin kuin tilipäivänä.

Reilut kymmenen vuotta sitten myyjä nosteli lankapuhelimen luuria vakuutusyhtiön konttorilla maanantaista perjantaihin. Hän tapasi asiakkaita ja teki paperityöt konttorilla - maanantaista perjantaihin. Turvallista, mukavaa ja tuloksellistakin.

Asiakkaan ostokäytös on muuttunut niin radikaalisti, että perinteisen ”konttorimyyjän” turvallinen oma potero ja sen ympäristö ovat järkkyneet. Ei hälinästä ja vilisevistä asiakkaista vaan hiljaisuudesta ja rauhallisuudesta. Missä kaikki asiakkaat ovat?

Kyllä asiakkaat edelleen ovat olemassa, mutta heitä ei juurikaan näy konttorilla. Asiakas on puhelimen, verkon, chatin, sähköpostin sekä sosiaalisen median pauloissa ja hoitaa asiansa näitä kanavia pitkin. Konttorikäynnit ovat selkeästi vähentyneet ja tarve hoitaa asiat kätevästi alusta loppuun sähköisenä tai puhelimessa on suuri.

Myyjälle muutos voi tarkoittaa lamaannusta, joka johtuu oman poteron tyhjenemisen aiheuttamasta järkytyksestä. Toisaalta muutos voi merkitä valtavan vapauden saavuttamista ja uutta inspiroivaa tapaa tehdä työtä. Myyjä, joka omaksuu ja ottaa uuden ajattelumallin haltuun, on menestyvä myyjä vielä muutamankin vuoden päästä. Järkyttyneestä myyjästä en ole niin varma.

Työkalut tuottavan tuloksen tekemiseen muuttuneessa osto- ja myyntiympäristössä tulee tietysti olla kunnossa. Meillä Turvassa myyjä on onnellisessa asemassa, koska kaikki sähköisen myynnin työkalut ovat olemassa ja ne on hiottu parhaaseen terään. Asiakkaan palveleminen täysmääräisesti on oikeasti mahdollista mistä ja milloin vain, myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Myyjän tulee olla muutoksessa mukana avoimin mielin. Asiakkaan asiointi ”uusissa” kanavissa on valtava mahdollisuus lisätä myyjän työn mielekkyyttä muulloinkin kuin tilipäivinä.

Turvassa palvellaan tulevanakin kesänä konttorilla, verkossa ja ehkä laituriltakin.

Hyvää kesää!

Arno Aalto

Kirjoittaja on vakuutusyhtiö Turvan vakuutusedustaja, joka päivystää fyysisesti Turussa ja muuten Twitterissä (@aaltoarno) ja LinkedInissä.

---

Tarinoita ja napakoita kannanottoja työelämän, myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

Edelliset blogikirjoitukset

Lisää uusi kommentti

Plain text

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.