Vanhanliiton myyjä, sinustako somehöyryäjä?

vanhanliiton myyjästä somehoyryaja

Olen törmännyt lukuisiin asiantuntijapalveluiden myyjiin, jotka luottavat sokeasti ja lapsenomaisesti sosiaalisen median voimaan. Idolina tällaiselle haihattelijalle toimii joku guru, joka on itse asiassa tehnyt vuosia tai vuosikymmeniä töitä saadakseen oman asemansa ja brändinsä oikeasti halutuksi ja tunnetuksi.

Haihattelija ei kuitenkaan hoksaa, että nollapohjalta bloggaaminen ja vloggaaminen vaatii todella pitkäjänteisen työn, että se alkaa tuottaa euroja edes toimeentuloon saakka.

Haastan kuitenkin sekä vanhanliiton myyjää että somehöyryäjää.

Somehöyryäjä, olisiko aika tarttua luuriin tai jalkautua jollain konstilla raa’an myyntityön pariin? Miksi? No siksi, että opit oikeasti myyntityön ja opit ymmärtämään asiakkaiden todelliset ongelmat päästyäsi kartoittamaan heidän tarpeitaan yrittämällä klousata kaupan. Lisäksi pääset market makerin rooliin order takerin sijaan, jolloin kilpailutilanne ei todennäköisesti ole niin kova, koska asiakas ei ole tehnyt aloitetta kiinnostuksestaan. Näistä asiakaskäynneistä tehdään parempi katteiset kaupat!

Vanhanliiton myyjä, arvostan sitä, että painat hiileen kentällä tekemällä sitä, mistä ne eurot kairataan eli tapaamalla asiakkaita. Mutta samalla haastan sinua miettimään, miten voisit saada somesta tukea brändillesi ja tunnettuudellesi?

Asiakas kohtaa mieluummin tutun kuin tuntemattoman. Kun nimi tai kasvot ovat jo vaikkapa juuri some-kanavista tuttuja, asiakas kokee myyjän osaltaan tutukseen.

Some-kanavista mainittakoon tässä kohtaa vaikkapa Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat ja Youtube. Itselleni suurin osa kanavista on erittäin tuttuja valmentamisen ja oman käytön myötä, mutta eräs valmennettavani haastoi minua taannoin ystävällisesti:

”Juha, mikset valmenna Tiktokia?”

Olin hetken hiljaa, mietin, onko kyseessä vitsi? Tiesin 12-vuotiaan esikoisemme kautta, mikä tuo Tiktok on, mutta olin pitänyt sitä ihan pelleilynä ja ettei se liity bisnekseen millään tavalla. Päätin kuitenkin muuttaa asenteeni ja kirjauduin Tiktokiin samana iltana. Katselin hiukan niitä videoita, mitä siellä on ja tein muutamia videoita.

Itse asiassa Tiktok on varsin hauskaa ajanvietettä höpöhöpövideoineen. Yllätyin siitä, että siellähän ovat mm. Mika D. Rubanovitsch ja Verkkoasema, jotka pyrkivät olemaan nk. markkinoiden edelläkävijöitä digimarkkinoinnissa ja yritysten markkinoinnin kehittämisessä. Molemmat tahot ovat heittäytyneet peliin mukaan kanavan hengen mukaisesti.

Ensin uudelle asialle nauretaan, sitten sitä vastustetaan ja lopulta siitä tulee itsestäänselvyys.

En suosittele työntymään jokaiseen some-kanavaan. Totean kuitenkin sen, että kannattaa miettiä, olisiko jokin some-kanava sellainen, josta olisi hyötyä kaupankäyntiin ja jonka käyttö olisi itselle luontevaa?

Sinun ei siis tarvitse olla joko vanhanliiton myyjä tai somehöyryäjä vaan voit olla sekä riittävästi vanhanliiton myyjä että sopivasti somehöyryäjä.

 

Juha Ahola

Kirjoittaja toimii Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset Oulun seudun yhdistyksen puheenjohtajana. Hän on Vauhtipyörä Ahola Oy:n yritys- ja myyntivalmentaja, sparraaja ja mentori toimien yrittäjien, myynnin parissa työskentelevien sekä johtajien kanssa tiiviisti. Lisäksi hän toimii kansainvälisen BNI-yrittäjäverkoston konsulttina Pohjois-Suomessa. 

www.vauhtipyörä.fi | Blogi | Facebook | Twitter | LinkedIn | Mentoripankki

---

Tarinoita ja napakoita kannanottoja työelämän, myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

Viimeisimmät blogikirjoitukset:

    MMA-blogi on Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toimittama verkkojulkaisu, jonka julkaisualusta on mma.fi-verkkosivusto. MMA-blogin toimittaa viestintäpäällikkö Sirkku Rytkönen (sirkku.rytkonen(a)mma.fi). www.mma.fi/blogi #MMAblogi

    Lisää uusi kommentti

    Plain text

    • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
    • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
    • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
    Kuva CAPTCHA
    Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.