Digitaalinen markkinointi on kunnioittamista

Markkinointi
Kunnioita, auta, keskustele - onko digimarkkinointi näin helppoa?

Tapasin eilen MMA:n Joanna Puroston inspiroivalla lounaalla. Joanna tiedusteli, voisinko kirjoittaa MMA:n sivuille digitaalisesta markkinoinnista. Päätin ottaa haasteen vastaan. Yksi elämän viisauksista on, että uusiin mahdollisuuksiin pitää aina tarttua.

Aihetta pohtiessani tajusin, että digitaalisessa markkinoinnissa on lopultakin kyse ihan perusasioista: ihmisen kunnioittamisesta, toisen auttamisesta ja vuorovaikutuksen rakentamisesta. Mitä nämä ajatukset sitten oikein tarkoittavat digimarkkinoijalle?

1. Kunnioita ihmisiä 

Kuka haluaa spämmiä, kädet ylös? Harvan käsi nousee. Hyvä markkinoija osaa kohdistaa viestinsä siten, että kunnioittaa aina vastaanottajaa. Meistä jokainen on hieman erilainen omine kokemuksineen, pelkoineen, toiveineen ja mielihaluineen. Digimarkkinoinnissa tämä pitäisikin huomioida personoimalla viestin sisältö sellaiseksi, että kohdehenkilö aidosti saa siitä arvoa ja kokee viestin omakseen. Kuuntelemalla ja aidolla halulla ymmärtää opit, minkälaista viestiä vastaanottaja haluaa. Kunnioita ihmisiä myös markkinoinnissa.

2. Auta asiakastasi

Myynnissä ja markkinoinnissa ei voi mennä vikaan, jos sinulla on aito halu auttaa asiakastasi - nykyistä tai potentiaalista. Varmin tapa herättää luottamusta ja yhteisymmärrystä on olla kiinnostunut siitä, miten tuotteesi tai palvelusi voi olla avuksi toiselle. Vinkkinä, että tämä on ihan fiksu ja yllättävän toimiva tapa myös työelämän ulkopuolella.

3. Rakenna vuorovaikutusta

Riittääkö sinulla rohkeutta keskustella asiakkaan kanssa? Rakastettava ja vahva brändi rakentuu vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa, ei tiukalla kontrolloidulla viestinnällä. Halusit tai et, jokaisella asiakkaalla on oikeus ja mahdollisuus arvioida mitä tahansa brändiä – online tai offline. Kanavia kyllä löytyy Facebookista Youtubeen perinteisiä kahvipöytäkeskusteluita unohtamatta. 

Moni muistanee United Airlines Breaks Guitars –youtube hitin, jonka palveluun tyytymätön bändi julkaisi epäonnistuneen lentomatkansa jälkeen muutama vuosi sitten. Seurauksena yli 15 miljoonaa katselukertaa, kielteinen mediamylly ja miljoonien taloudelliset tappiot. Aidolla vuorovaikutuksella olisi varmasti voitu estää koko tapaus. 

 

Vinkkini digimarkkinoijille onkin kiteytettynä tämä: 

Kunnioita, auta ja keskustele.

Helppoa, eikös?

 

PS. No ei tämä tietenkään riitä. Edelliset kolme neuvoa auttavat sinua säätämään asenteesi ja alitajuntasi kohti menestystä. Tämän jälkeen onkin aika kääriä hihat ja aloittaa kova työnteko. Muista, että vain harjoitus tekee mestarin – ja siksi mestari harjoittelee aina.

 

Ilkka Kurkela