MMA tyytyväinen autoverotuksen pikaratkaisuun

autovero_laskee

Maan hallitus muuttaa autoverotusta liittyen uuteen WLTP-päästömittaustapaan. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA kiittää muutosta.

- Uuteen WLTP-päästömittaukseen siirtyminen on aiheuttanut tarpeetonta epätietoisuutta ja kaupan viilentymistä kuluttajien ja autokaupan parissa, toteaa MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki.

- Autokaupan hankaluudet, löysät heitot ja huhupuheet muutoksista ovat viime vuosina aiheuttaneet ongelmia autokaupan parissa työskenteleville jäsenillemme. Autoalalla merkittävä osa palkasta on yleensä sidottu myynnin tulokseen ja kaikki kauppaa pidättelevät seikat tuntuvat suoraan automyyjän kukkarossa. Ja samalla maan autokannan uudistumisessa.

- MMA:n mukaan ei voi olla kenenkään etu, että uusi käyttöönotettu mittaustapa nosti autojen hiilidioksidiarvoja ja samalla niiden verotusta, kun verotaulukoita ei päivitetty vastaavalla tavalla. Erityisesti keski- ja suuripäästöisten autojen verotus kiristyi. Samalla vanhalla päästömittaustavalla tyyppihyväksytyt autot jäivät vanhan alemman verotaulukon piiriin. Verotus siis ohjasi hankkimaan suuremmat autot käytettynä ulkomailta. Tämä oli paitsi kansantaloudellisesti, myös päästötavoitteiden kannalta tietenkin huono ja kestämätön tilanne, toteaa Hovinmäki.

Nyt maan hallitus antaa pikavauhtia eduskunnalle esityksen, joka korvaa aiemmin syyskuussa käyttöönotetun autoverotaulukon. Uutta alempaa verotasoa aletaan soveltaa jo 3.12. alkaen siten, että Verohallinto korjaa 3.12. tai sen jälkeen ensirekisteröitävien autojen autoverotuksen uuden verotaulukon mukaiseksi jälkikäteen.

Uusi WLTP-päästötesti antaa auton CO2-päästöille 20–30 prosenttia suurempia arvoja kuin aiempi NEDC-mittaus. WLTP-hyväksytyt autot eivät kuitenkaan kuluta aiempaa enempää polttoainetta tai aiheuta suurempia päästöjä, koska kyseessä on vain mittaustavan muutos.

- Itse asiassa uudet autot kuluttavat lähtökohtaisesti lähes aina vähemmän polttoainetta kuin vastaavat autot aikaisemmin, vaikka päästölukema nyt nousi. Päästösyistäkin uusien autojen hankintaa pitäisi siis enemmänkin kannustaa kuin estää.